Wij krijgen regelmatig de vraag hoe je bovenaan de zoekresultaten van Google kunt eindigen. Google gebruikt een ranking systeem dat websites op waarde waardeert. Dit bepaalt hoe hoog jouw website eindigt in de zoekresultaten.
Is het moeilijk om bovenaan in Google te komen?
Nee, zeker niet! Als je morgen bovenaan wilt staan, dan kan dat middels Google Ads, de betaalde variant. Dit kan zeer zinvol zijn voor veel bedrijven. Maar als je niet goed oplet, kan het ook heel veel geld kosten zonder resultaat. Het hoofddoel is natuurlijk om nieuwe klanten via de website verkrijgen. Een middel om dit te bereiken zijn relevante bezoekers. Een middel om relevante bezoekers op je website te krijgen is een goede (organische) Google positie.
SEO traject
Om in de gratis Google vermeldingen bovenaan te komen is het van belang dat je structureel werkt aan de vindbaarheid van je website. Daarnaast zul je geduld moeten hebben. Het kan wel maanden duren voordat je de stijging goed te pakken hebt - dit in tegenstelling tot Google Adwords. Aan de andere kan is een SEO investering wel een duurzame investering. Eenmaal bovenaan in de gratis resultaten van Google zal je daar ook redelijk gemakkelijk blijven staan.
De Google robot bekijkt grofweg drie pijlers bij het waarderen van jouw website:
- Techniek van de website
- Content op de website
- Online populariteit
Met welk zoekwoord een toppositie in Google?
Het is niet moeilijk om bovenaan in Google te komen. Organisch duurt dit wat langer, op de langere termijn heb je hier dan ook meer aan. Snel scoren in Google doe je met Adwords. De vraag waarmee je wilt scoren in Google is veel belangrijker! Om het zoekwoord (of zoekterm) te bepalen kun je bijvooorbeeld werken met de naam van je product of dienst, een toevoeging op het product of dienst en je locatie. Bijvoorbeeld: professionele (toevoeging) timmerman (dienst) Fijnaart (locatie).