Hoe kun je er nu voor zorgen dat de inhoud van je website zo compleet mogelijk is en dat je de kennis die je over een onderwerp hebt zo goed en duidelijk mogelijk op je website zet? In deze blog 10 tips voor het schrijven en bepalen van de content van je website.
Hak je inhoud in stukken
Het kan best lastig te zijn om de inhoud goed gestructureerd op je website te zetten. Je website gaat over een onderwerp en waarschijnlijk weet je heel veel over dat onderwerp. Probeer bij het hoofdonderwerp van je website een aantal subonderwerpen te bedenken. Bij deze subonderwerpen bedenk je weer een aantal sub-subonderwerpen.
Alle inhoud dient een doel
Je hebt niet zomaar een website, je website is een middel om een doel te bereiken. Dit doel kan zijn: het bieden van informatie, het doen van verkopen, het verkrijgen van klanten. Alle inhoud op je website dient gericht te zijn op het behalen van een doel.
Zorg voor originele en unieke en kwalitatief goede inhoud
Wanneer je inhoud aanmaakt op je website, zorg dan dat deze origineel, uniek en gewoon zo goed mogelijk is. Je hebt op het internet concurrentie van heel veel andere websites, zorg er dus voor dat de inhoud op jouw website het best is. Met super goede informatie die daarbij uniek en origineel is, kan je website zich onderscheiden van al die andere websites.
Een storyboard of paden op je website
Zoals al eerder gezegd, een website dient één of meerdere doelen en de inhoud van je website heeft als functie om deze doelen te bereiken. Wanneer je de doelen weet, denk dan goed na over een storyboard of over paden op je website om je bezoekers naar deze doelen te leiden.
Meten is weten
Wanneer je een website hebt en je wilt met je website een doel bereiken, dan is het essentieel om te meten hoe goed je website het doet. Wanneer je de bovenstaande tips toepast, dus je zorgt dat de inhoud van je site een doel dient en je brengt paden aan om een doel te bereiken, dan kun je ook heel gericht meten.
Weet voor wie je schrijft
Bij het aanmaken van de inhoud van je website, dus het schrijven van de teksten en het selecteren van de afbeeldingen, is het erg belangrijk om te weten voor wie je deze inhoud maakt. Hoe je je doelgroep kunt bepalen, daar lees je hier meer over.
Maak gebruik van multimedia
Gebruik voor de inhoud van je website niet alleen tekst, maar ook afbeeldingen, video, PDF etc. Zorg er dus voor dat je multimediaal gaat.
Denk aan de metatags
De inhoud van je website is meer dan alleen de tekst, afbeeldingen etc op je website. Vergeet ook zeker de metadata van je website niet.
Gebruik social media
Zorg dat mensen je website inhoud kunnen delen op social media. Het effect van social media werkt twee kanten op. Wanneer jouw website inhoud echt goed is, zullen veel mensen dit willen delen via Facebook, Google plus, Twitter etc. Hoe meer mensen jouw inhoud delen, hoe meer bezoekers je ook weer zult ontvangen via de social media.
Betrek anderen bij het samenstellen van de inhoud van je website
Wanneer een onderwerp zo bekend is, dan bestaat de kans dat je uit het oog verliest dan heel veel zaken voor anderen veel minder vanzelfsprekend zijn. Mogelijk ga je er ten onrechte vanuit dat mensen wel snappen wat je bedoelt.
Laat daarom je teksten lezen door je familie, vrienden, collega's etc en vraag of je teksten helder zijn en of ze ze waardevol vinden. Met de reacties die je krijgt, kun je je teksten weer verbeteren.
We hopen dat deze tips je helpen om het beste uit je website te halen. Kom je er toch nog niet helemaal uit of wil je graag even sparren met een website specialist? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Wij staan voor je klaar!