Skip to main content
Het doel van een doelgroep

Het doel van een doelgroep

| YZCommunicatie

Er wonen meer dan 17 miljoen mensen in Nederland. Bijna 37.000 daarvan wonen in de gemeente Moerdijk. Maar welke mensen wil jij met je bedrijf graag bereiken? Ga je voor 17 miljoen of de duizenden mensen in de omliggende gemeenten? Om te bepalen welke doelgroep jij voor je product of dienst het beste in acht kunt nemen, is het handig om jezelf deze drie vragen te stellen.

 

Wie?

Stel, je hebt een kledingwinkel met hippe mode. Maar verkoop je hippe kleding voor jongeren of juist voor een wat oudere doelgroep? Of doe je iets heel anders en verkoop je maatpakken? Het is belangrijk dat je eerst in kaart brengt voor wie je eigenlijk schrijft. Op die manier kun je je publiek gerichter aanspreken.

Er wordt vaak gewerkt met een ijkpersoon of persona. Hierbij bedenk en beschrijf je een fictief persoon uit je doelgroep. Van een naam, leeftijd en beroep tot dingen die die persoon in het dagelijks leven doet en bezighoudt. Klamp je hier echter niet helemaal aan vast: er zijn zo veel verschillende mensen - de interesses van één persoon kunnen een beperking vormen.

Het is belangrijk om te weten in welke leeftijdscategorie en op welke markt jouw klanten zich bevinden – voor een jongere, een oudere of juist een zakelijke doelgroep gebruik je een andere tone of voice. Zet het gewoon eens op een rijtje, dan heb je altijd iets om op terug te vallen.

Wat?

Het klinkt zo makkelijk: wat houdt jouw doelgroep bezig en waar zitten ze op te wachten? Denk ook hier goed over na. Waarschijnlijk zitten de volgers van jouw goudvishandel niet te wachten op een bericht met een foto van je nieuwe bedrijfsstofzuiger. Maar als je een schoonmaakbedrijf hebt, is zo’n post helemaal niet zo’n gek idee.

Probeer je echter niet te veel te laten beperken door het hierboven gezegde – anders is er een kans dat er eentonige posts ontstaan. Niemand heeft zin om jouw zelfde standaardbericht iedere week weer te lezen – dan scrollen ze er gewoon voorbij. Hier bedoelen we niet mee dat je een bericht niet mag herhalen. Steek gerust eens een succesvol bericht in een nieuw jasje of gebruik hashtags als #tbt.

Wees creatief. Een kijkje achter de schermen bijvoorbeeld, dat is altijd leuk. Creëer interactie en zorg dat jouw doelgroep geïnteresseerd blijft door ze steeds weer nieuwe content voor te schotelen. Bedenk bijvoorbeeld een post bij een speciale dag. Ben je bakker? Dan mag een ontbijt op bed bericht of speciaal recept voor Moederdag niet ontbreken. Het delen van een foto van een klant die helemaal blij is met zijn of haar nieuwe kleding is ook altijd leuk als afwisseling. Kortom: wees creatief!

Waar?

In welke regio of welk gebied is jouw klant te vinden, dat is de eerste vraag. Een slotenmaker uit Etten-Leur zal waarschijnlijk niet veel hebben aan een advertentie in Groningen. Dit soort plaatsbepalingen kun je meenemen bij het uitzetten van campagnes, berichtpromoties op social media en het opzetten van landingspagina’s. Je richten op mensen die ook daadwerkelijk iets aan jouw diensten hebben, daar heb je meer aan.

Naast waar op de aardbol jouw klanten zich bevinden, is het ook belangrijk om te kijken waar ze zich op het wereld wijde web begeven. We kunnen niet om social media heen. Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Snapchat – noem ze allemaal maar op. Je zult schoolgaande jongeren minder vinden op LinkedIn dan op Instagram en Snapchat. Hou ook hier rekening mee bij het opstellen van jouw plan voor sociale media.

 

We hopen dat deze blog je een aantal handvatten geeft om je doelgroep te bepalen. Wil je je social media en content voor op de website liever helemaal uitbesteden? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op, dan bekijken we wat YZCommunicatie voor jouw bedrijf kan betekenen.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Ben jij geïnteresseerd in één van onze diensten? Vraag dan nu vrijblijvend een offerte aan!