Op internet is er veel te vinden over SEO. Dagelijks worden er blogs geschreven over het verbeteren van de online vindbaarheid van je website, met name gericht op Google. Logisch, want Google is de meest gebruikte zoekmachine. Ranken in Google wordt onder andere bepaald door de volgende 6 factoren.
Bedrijfssignalen
Op welke zoekwoorden moet jouw bedrijf gevonden worden? Om te bepalen welke zoekwoorden voor jou het meest belangrijk zijn om te gebruiken op je site (headers, subkopjes, alt-tags van plaatjes, etc.) kun je de Keyword Planner van Google eens gebruiken. Daarmee vind je gemakkelijk het zoekvolume op bepaalde zoekwoorden en suggesties voor gerelateerde zoekwoorden.
Kwaliteitssignalen
Is je website wel kwalitatief in orde? Gebruik je een zoekmachine vriendelijke CMS en is je website ook geschikt voor mobiele apparaten? Op internet vind je diverse websites waar je de kwaliteit van je website kan laten testen.
Sociale signalen
Actief zijn op social media is uiteraard ook belangrijk voor je rankings. Zorg dat jouw website geretweet of geliked wordt en laat zo jouw website vanzelf omhoog kruipen. Dat sociale signalen zo’n grote invloed hebben is ook helemaal niet zo raar want wist je dat 9 van de 10 Nederlanders actief is op social media zoals Twitter en Facebook?
Externe signalen
Het krijgen van backlinks blijft een must voor je website. Zorg ervoor dat relevante en andere kwalitatieve websites een vermelding opnemen naar je website. Zo laat je aan Google zien dat je website door andere websites ook gewaardeerd wordt en dat het terecht is als jij hoger in de Google rankings verschijnt.
Persoonlijke signalen
Je kan niet alles in Google beïnvloeden. Een deel van wat iemand ziet in Google wordt namelijk ook bepaald door persoonlijke voorkeuren of locaties. Wat jij in Google tegen komt als je op een bepaald woord zoekt, zal waarschijnlijk enigszins anders zijn dan wat wij tegenkomen in de zoekresultaten op dezelfde zoekterm.
Gedragssignalen
Belangrijk aspect is het gedrag van de bezoekers op je website. Zorg bijvoorbeeld voor een laag bounce percentage. Een bounce is een bezoeker die binnen 10 seconde weer van je site verdwenen is. Door de time on site zo hoog mogelijk te maken en het bounce percentage zo laag mogelijk, zorg je dat jouw website beter in de zoekresultaten van Google verschijnt.