Past je website nog bij je visie?
Het eerste dat je ziet aan een website is hoe deze eruit ziet. Het is je online visitekaartje, gereedschap waarmee je (nieuwe) klanten kunt bedienen. Het is dan ook belangrijk dat je website uitdraagt waar jij voor staat. Wat is jouw visie? Past de uitstraling en boodschap op je website hier nog bij?
Kijk eens kritisch naar je logo, huisstijl en de stijl van je website. Misschien is het tijd voor een complete make-over, maar wellicht is een opfrisbeurt al voldoende. Kleine aanpassingen kunnen al een wereld van verschil maken. Denk aan een nieuwe kleur of misschien een nieuwe indeling van je website.
Klopt de inhoud nog?
Naast het visuele gedeelte van je website is er natuurlijk de inhoud. Misschien is er met der tijd het een en andere veranderd in wat je als bedrijf aanbiedt. Wellicht zijn er diensten verdwenen of juist bijgekomen. Controleer of de informatie die op je website nog klopt zodat klanten een kloppend beeld van je bedrijf hebben.
Bij de inhoud van je website kun je daarnaast denken aan adresgegevens en telefoonnummers, maar ook aan afbeeldingen. Zijn de foto’s, bijvoorbeeld van jezelf of je bedrijfspand, nog actueel? Let bij het vervangen van afbeeldingen wel op dat je niet te grote bestanden upload, gebruik bijvoorbeeld tinypng.
Hoe staat het met de techniek?
Naast de voorkant van de website is er natuurlijk ook de achterkant, dit noemen we ook wel de backend. Om te zorgen dat je website goed werkt en de beveiliging up-to-date is, is het belangrijk dat je software updates regelmatig uitvoert. Let op, dit zijn niet alleen updates van je CMS (bijvoorbeeld Wordpress of Joomla), maar ook plugins en thema’s hebben regelmatig een update.
Vergeet daarnaast niet om regelmatig een back-up te maken. Dit is zeker aan te raden voordat je grote aanpassingen gaat doen. Op de manier heb je altijd nog iets achter de hand als er onverhoopt iets mis gaat. Wist je dat je het updaten en maken van back-ups ook uit handen kunt geven? Veel hostingspartijen en webbureaus bieden hier een onderhoudscontract voor aan. Zo hoef je er zelf niet meer aan te denken.
Word je nog goed gevonden?
Als je website visueel, qua inhoud en qua techniek klopt, wil je natuurlijk ook dat je gevonden wordt. De techniek om je website goed vindbaar te maken noemen we SEO, ofwel zoekmachine optimalisatie. Je kunt zelf bijvoorbeeld met de Yoast plugin eens kijken hoe je meta data ervoor staat of een gratis SEO check aanvragen.
Er zijn verschillende technieken die je kunt toepassen om beter gevonden te worden, kijk voor tips bijvoorbeeld eens op zelfseodoen.nl Hier vind je handige tips waarmee je zelf aan de slag kunt gaan. Wil je hier niet zelf mee aan de slag (of heb je er gewoonweg geen zin in ????), dan kun je het natuurlijk ook uitbesteden.
Waar liggen de kansen?
Wat heb je in gedachten voor de toekomst van je bedrijf? Wil je misschien naast je stenen winkel ook een webwinkel beginnen of je diensten nog verder uitbreiden? Misschien heb je door het doorlopen van de voorgaande stappen wel een lijstje in je hoofd met wat je aan wilt pakken, maak hier een plan bij.
Met een concreet plan op alle gebieden van je website kun je de kansen optimaal benutten. Bijvoorbeeld als je meer in wilt gaan op SEO. Dan kan een zoekwoordenonderzoek je helpen om in kaart te brengen hoe je beter gevonden kunt worden. Wil je een webwinkel, ga dan opzoek of laat je informeren over de verschillende mogelijkheden.
Als je alle vijf stappen hebt doorlopen, heeft je website al een hele oppepper gekregen. Wil je nog een stap verder gaan met het optimaliseren van je website en huisstijl, meer weten of advies inwinnen? We helpen je graag.