Online is nu belangrijker dan ooit
Het zijn onzekere tijden voor iedereen. Niemand weet wat COVID-19 de aankomende tijd te weeg gaat brengen en wat verdere maatregelen van overheid en omliggende landen zullen zijn. Ook ondernemers worden hard getroffen door de Coronavirus crisis. Veel zijn al op zoek gegaan naar alternatieven om – zo lang het nog kan – in bedrijf te blijven. Natuurlijk proberen wij je hier als online marketingbureau zo goed en snel mogelijk mee te helpen. In deze blog geven we je dan ook graag een paar ideeën die je wellicht kunnen helpen.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: wij schreven deze blog niet om extra geld te verdienen aan nieuwe webwinkels of projecten. Het Coronavirus treft iedereen, en wij dragen graag ons steentje bij door ondernemers te helpen. Dit doen wij door te delen waar wij goed in zijn, en dat is online. Wat ons motto is niet voor niets: Samen bereiken we meer. En als we dat nu kunnen doen door ideeën te delen, doen we dat maar al te graag.
Bereikbaar blijven voor klanten
Horeca zijn dicht, evenementen worden afgelast. Social media staan vol met oproepen van ondernemers die zelf een afhaal- of bezorgservice begonnen zijn. Aan creativiteit, doorzettingsvermogen en flexibiliteit geen gebrek. Eén ding is nog maar eens duidelijk geworden: online is nu belangrijker dan ooit. Om je op weg te helpen, geven we je graag een paar ideeën:
Bied je producten online aan
Misschien is dit wel de meest voor de hand liggende oplossing, maar we noemen hem toch graag even. De webshop. Op deze manier kun je je producten toch aan blijven bieden zonder dat je fysieke winkel open hoeft te zijn.
Het realiseren van een webwinkel kost tijd, maar is nu zeker het overwegen waard. Als we je hierbij kunnen helpen; we staan voor je klaar. We snappen dat je het liever gisteren dan vandaag al geregeld had, en we zullen alles op alles zetten om je zo goed mogelijk te helpen. Om dat te doen hebben we nu ook een speciale regeling, neem hiervoor contact met ons op. Zo hopen we het spoedig opzetten van een webwinkel voor veel ondernemers bereikbaar te maken.
Blijf in contact via social media
Ook al is een webshop misschien niet geschikt voor jouw branche of heb je er momenteel de middelen niet voor, het is belangrijk om toch in contact te blijven met je klanten. Blijf dus vooral posten op bijvoorbeeld social media.
Deel informatie die vooral nu interessant kan zijn voor je volgers, er is vast iets te bedenken. Laat je volgers ook weten welke stappen jij als ondernemer moet zetten door COVID-19. Ben je nog wel bereikbaar? Welke voorzorgsmaatregelen nemen werknemers die bij mensen langs gaan? Paniek zaaien is zeker niet de bedoeling, maar laat mensen weten waar ze aan toe zijn.
Overleg met andere ondernemers
Zoals we eerder al zeiden: samen sta je sterker. Zeker in onzekere tijden als die waar we ons nu in bevinden. Veel ondernemers zitten in hetzelfde schuitje. Het kan dus slim zijn om contact te zoeken met gelijkgestemden.
Wellicht kunnen jullie je krachten verbinden en samen uitrollen wat er op dit moment alleen misschien niet mogelijk is. Denk bijvoorbeeld aan twee dichtbij elkaar gelegen ondernemingen die samen gaan bezorgen of hun dienst samen aan gaan bieden - met alle coronavirus maatregelen in acht natuurlijk.
Organiseer online webinars of trainingen
Heel veel mensen zitten thuis, iedereen is meer online te vinden. Verveling duikt vaak al snel de kop op. Niet alleen daarom, maar ook om jezelf en je bedrijf impuls te blijven geven zijn online activiteiten een prima idee.
Organiseer een webinar over iets waar je heel goed in bent, of ga gewoon live op Facebook en Instagram. Schrijf blogs, geef een online training. Als je meer in de diensten sector zit: Skype met klanten. Scroll vooral eens door je tijdlijn en doe inspiratie op door allerlei initiatieven die mede-ondernemers organiseren. Misschien kun jij dit ook – en zo niet, bel dan met iemand die je kan helpen. Er is vaak meer mogelijk dan je denkt
Zet in op vindbaarheid
Dit klinkt misschien als een open deur voor een marketingbureau om te zeggen, maar zo bedoelen we het niet. Zeker nu gaan steeds meer ondernemers inzetten op online – het kan immers ook niet anders. En 1+1 = 2. Zorg dat je gevonden wordt. Dan word je nu en straks niet ondergesneeuwd door nieuwe online aanbieders.
Wist je dat je hier ook zelf een begin mee kunt maken? Kijk eens op zelfseodoen.nl of schrijf je in voor SEO tips. Zo kun je al beginnen met een kleine basis, waar je dan later (met eventueel hulp) weer op voort kunt borduren.
Bied waardebonnen aan
Veel ondernemers die alleen een fysieke locatie hebben, bieden nu cadeaubonnen aan. Deze kunnen klanten op een later moment besteden, bijvoorbeeld als je winkel weer open is. We zien ook regelmatig dat hier een actie of waardevermeerdering aan gekoppeld wordt. Bedenk bijvoorbeeld een leuke actie.
Waardebonnen kun je eenvoudig via de post laten bezorgen of zelf via de brievenbus afgeven. Natuurlijk zijn ook digitale versies een optie, net als bijvoorbeeld aanvullende kortingscodes voor in je webwinkel.
Wat je ook gaat doen, wij staan klaar om je te helpen. We wensen alle ondernemers heel veel sterkte met de aankomende periode. En het belangrijkste is natuurlijk: stay safe.