Zo, hier ben je dan! Terwijl jij deze tekst leest, bereiken wij ons doel. Jij leest immers deze tekst en dat is precies wat wij wilden. Conversie geslaagd! Ook op zoek naar een geslaagde conversie? YZCommunicatie helpt je verder in deze blog.
Een mooie website is leuk, een praktische website is beter. Vormgeving trekt de aandacht, de inhoud verkoopt. Een goede website richt zich niet op lezen, maar op doen. Wat verwacht je van je webbezoekers? Hoe krijg je ze zover dat ze exact doen wat jij wilt dat ze doen? Werk op elke webpagina toe naar één hoogtepunt: de call-to-action.
Doelgericht sturen
Elke call-to-action heeft maar één doel: de bezoekers laten doen waarom jij vraagt, ofwel converteren. Een bepaalde dienst afnemen, een product kopen, het inschrijven voor een nieuwsbrief of het simpelweg achterlaten van een bericht voor andere webbezoekers. Conversies zijn er in veel verschillende soorten en maten. Met de juiste webelementen stuur jij de bezoeker moeiteloos in de juiste richting.
Vijf tips voor een succesvolle call-to-action
1. Structureer je homepage
De homepage is de belangrijkste pagina van je website. Daarom dient deze overzichtelijk, nuttig en gestructureerd te zijn. Wanneer onze vriend Google bezoekers doorstuurt naar jouw pagina, moet de gezochte informatie eruit springen. Zo niet, dan verlaat de klant geërgerd jouw website. Hier kan geen enkele call-to-action button tegenop.
Houd je homepage eenvoudig en zorg voor overzicht. Maak onderscheid tussen verschillende diensten, producten en categorieën. Verwerk je goede eigenschappen en maak duidelijk waarom de bezoeker moet blijven. Neem hem aan de hand en begeleid hem door je website. Een succesvolle conversie begint hier.
2. Wees duidelijk
Ga voor een kraakheldere call-to-action. Laat bezoekers niet denken en zorg voor een heldere opdracht of belofte. Wees zo concreet mogelijk en maak duidelijk wat de bezoeker krijgt als hij klikt. Een bekend voorbeeld van een sterke call-to-action is de button ‘Maak nu vrijblijvend een afspraak’. De bezoeker weet in dit geval exact wat hem te wachten staat na een druk op de knop.
3. Kies het juiste moment
Bestel jij producten voordat je weet wat je koopt? Nee, precies! Verleid je potentiële klant in een virtuele dialoog. Warm het ‘gesprek’ op en bied de juiste call-to-action aan op het juiste moment. Zo creëer je genoeg vertrouwen tussen jou en je klant. Ook keurmerken en sociale media-iconen vergroten dit vertrouwen.
4. Zet de wekker
Verwacht je bezoeker een reactie van jou? Geef aan hoe lang hij hierop moeten wachten. Kost een druk op de knop veel tijd door het invullen van een enquête of invulformulier? Vermeld dat dan bij de knop! Zo weet de bezoeker op voorhand waaraan hij toe is en geef je een aantal bezoekers dat laatste zetje om toch op die knop te drukken.
5. Laat de bezoeker risicoloos klikken
Wanneer het hem helemaal niets kost, drukt een bezoeker gemakkelijker op de call-to-action button. Gratis downloads, het inschrijven voor een nieuwsbrief of het vrijblijvend aanvragen van een offerte. In veel gevallen kost het niets: geen tijd, geen geld. Toch loont het in sommige gevallen aan te geven wat er gaat gebeuren met de ingevulde gegevens en hoe ze worden verwerkt. Klikken is risicoloos. Dat gevoel moet je bezoeker krijgen.
Aan het werk!
Bovenstaande tips maken jouw call-to-action extra onweerstaanbaar en zijn toepasbaar op al je webpagina’s. Neem daarnaast ook je website een aantal keren goed onder de loep. Wat is de laadsnelheid? Welke kleuren spreken aan? Geeft de webcontent antwoord op de vraag van je bezoeker? Belicht bij elke herziening een ander aspect van de website, net zo lang totdat je alle aspecten hebt bekeken.
Ben je zelf het overzicht verloren? Schakel hulp in! YZCommunicatie heeft als full service markering- en internetbureau jarenlange ervaring met het ontwikkelen en moderniseren van websites. Daarom weten wij als geen ander waaraan een goede call-to-action moet voldoen. Wil je eens kennismaken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!