Het lijkt zo eenvoudig, met een beetje budget en een advertentie via Google Ads en je kunt je pagina zo naar de bovenste resultaten in Google tillen. En dat allemaal in slechts een paar minuten. Waarom zou je dan nog tijd en moeite steken in SEO? In deze blog vertellen we je het verschil tussen SEO en SEA en waarom je ze het beste kunt combineren.
Bij het bepalen van je strategie is het belangrijk om het doel van Google niet uit het oog te verliezen, namelijk de klant (degene die de zoekopdracht intikt) een zo goed mogelijk resultaat geven. Hiervoor wordt een algoritme gebruikt. Berichten die aan bepaalde criteria voldoen, eindigen hoger in de zoekresultaten. Dit geldt niet alleen voor webpagina’s, maar ook voor betaalde Google advertenties.
Wat is SEA?
SEA staat voor Search Engine Advertising. Oftewel, adverteren in zoekmachines. Je hebt ze vast al eens gezien, de advertenties die boven- en onderaan de zoekresultaten weergegeven worden. Dit adverteren is mogelijk voor verschillende zoekmachines, de bekendste is natuurlijk Google. Het advertentiesysteem van Google heet Google Ads, voorheen bekend als Google Adwords.
Google Ads
Ads werkt via een pay-per-click systeem: voor elke keer dat iemand op je advertentie klikt, betaal je een vast bedrag. Als je budget op is, stoppen de advertenties. Dit is meteen ook het nadeel als je alleen SEA in zou zetten: als de campagne afgelopen is, is je resultaat in de zoekmachine ook meteen weg. Je bouwt geen resultaten op voor de lagere termijn. Om er voor te zorgen dat je niet wegvalt uit de ranking, is het verstandig om SEO in te zetten.
Wat is SEO?
Deze afkorting staat voor Search Engine Optimization. Dit is een techniek die je gebruikt om je webpagina’s beter vindbaar te maken in een zoekmachine als Google. Hierbij maak je onder andere gebruik van zoekwoorden en linkbuilding. Zo optimaliseer je de vindbaarheid van je website binnen de organische, onbetaalde zoekresultaten van Google.
SEO technieken
Bij het toepassen van SEO is het belangrijk dat je bij het begin begint, en dat is de techniek achter je website. Zoekmachines stellen eisen aan de HTML-code voor deze goed gevonden wordt in de zoekresultaten. Daarnaast is het belangrijk dat je SEO gebruikt om je webteksten (content) te optimaliseren en je onder andere zorgt voor backlinks.
Combineer SEO met SEA
Voor het beste resultaat combineer je SEO met SEA. Op deze manier bouw je niet alleen naar een langdurige goede ranking, maar haal je ook meer uit advertenties. Want als iemand op je Google Ads advertentie klikt en deze doorlinkt naar een website die niet SEO-proof is, komt je advertentie ook minder goed uit de verf. Wist je dat als je tijd investeert in SEO, je kosten voor Google advertenties op termijn flink kunnen afnemen?
Een lang verhaal kort: zet zowel SEO als SEA in als marketingstrategie voor jouw website. Als je een advertentie opzet om bloemen te verkopen en het zoekwoord ‘bloemen kopen’ gebruikt, zorg er dan voor dat je landingspagina geoptimaliseerd is voor dit keyword. Dan heb je een grotere kans dat de advertentie beter scoort en je dus meer zult verkopen. En laat dat verkopen nu net het hele doel van je marketingcampagne zijn ?
Ben je na het lezen van deze blog geïnspireerd geraakt om zelf aan de slag te gaan met SEO en SEA en heb je toch nog vragen? Of wil je het toch liever uitbesteden? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.