We zetten het voor je op een rijtje:
1. Je website sluit niet meer aan bij je doelstellingen
Toen je huidige website gemaakt werd, stond je bedrijf er waarschijnlijk ook net iets anders voor. Misschien begon je pas net en was het voornamelijke doel van je website om ‘gewoon online te vinden te zijn’. Door de jaren heen verandert er natuurlijk het een en ander, ook binnen je onderneming. Denk bijvoorbeeld eens aan wijzigingen in het aanbod producten of diensten dat je aanbiedt.
Een ander onderdeel dat met de tijd meebeweegt, is je doelgroep en de behoeften van je doelgroep. Sluit je website en de content die erop staat daar nog op aan? Of richt je je bijvoorbeeld niet alleen meer op de Nederlandse markt, en is een meertalige website nodig? En is het doel van je website nog wel om ‘alleen maar online vindbaar te zijn’, of wil je mailadressen verzamelen voor een nieuwsbrief, leads genereren of juist inzetten op de aankoop van producten? Allemaal hele belangrijke factoren die een rol spelen in de bouw en het design van je website.
2. Pagina’s laden tergend langzaam
Niets is zo vervelend als een website bezoeken en moeten wachten tot een pagina geladen is. Je hebt het zelf vast ook al eens gedaan: je klikt weg en gaat op zoek naar een andere website die wél werkt. In de wereld van de zoekmachines is de keuze immers reuze. Dat is natuurlijk iets dat je niet wil, want je wil die klant binnenhalen. Hoog tijd om aan je website te werken dus!
Een langzame website kan veel oorzaken hebben. Denk aan verouderde software en techniek, een slechte opbouw of slechte hosting. Wanneer je dit wil checken, let dan niet alleen op de snelheid van je website op een computer – neem ook je mobiele website mee.
3. Je website is niet SEO vriendelijk
We stipten het eerder al even aan: de concurrentie online is groot. Goede vindbaarheid is onmisbaar. Je kunt echter alleen aan de slag met zoekmachine optimalisatie als je website hier ook klaar voor is. Veel gratis systemen om een website mee te maken bieden deze opties alleen helaas niet, of niet volledig.
Bij SEO moet je niet alleen denken aan het tekstuele gedeelte van zoekmachine optimalisatie, maar ook aan technische aspecten. Daaronder valt bijvoorbeeld ook de snelheid van de website en de mobielvriendelijkheid waar we het eerder al over hadden.
4. De vormgeving past niet meer bij je huidige huisstijl
Toen je je onderneming begon, heb je een logo bedacht of laten ontwerpen. Maar past deze nog bij je huidige uitstraling? Een passende huisstijl is minstens net zo belangrijk. Die verandert vaak door de jaren heen ook. Een nieuw kleurtje, een nieuw beeldmerk – op papier is het vaak zo veranderd, maar de website wordt vaak vergeten.
Met een website die bij de huidige uitstraling van je bedrijf past, zorg je dat je het juiste beeld en gevoel overbrengt op potentiële klanten. Deze huisstijl zit niet alleen in de grafische aspect van de website, maar ook in hoe de website bijvoorbeeld is opgebouwd. Hoog tijd om dat eens goed onder de loep te nemen.
5. De website is niet toegankelijk voor de techniek van nu
Ook de techniek achter websites is in de afgelopen jaren sterk veranderd. Niet alleen CMS hebben grote stappen gemaakt, maar ook aanvullende technische aspecten. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld dat de meeste bezoekers van een website tegenwoordig niet via een desktop op je website komen, maar met een mobiel apparaat. Is jouw website hier goed op ingespeeld?
Daarnaast zijn social media niet weg te denken uit het online landschap, net als nieuwsbrieven. Hoe zijn deze vertegenwoordigd op je website? Vaak is hier nog veel in te winnen.
Wil je graag weten hoe jouw website ervoor staat? Vraag dan eens een vrijblijvende website en website check aan. Onze specialisten inspecteren dan geheel gratis je website en brengen in kaart waar de verbeterpunten liggen. Je kunt de check online aanvragen, maar zelf contact met ons opnemen mag natuurlijk ook.